Teorie și practică la români
Specialiștii spun că practica închirierii unor aeronave de marfă implicate în traficul de arme, de către serviciile de informații, Președinție și armată, este veche în România. Cel puțin la fel de veche ca și cea a contrabandei maritime. După 1989, rămași fără flota de contrabandă (datorită genialului conducător Traian Băsescu), românii au folosit intens traficul aerian ilegal de arme. Situația a scăpat de sub control în perioada 1996-1998, când tot mai multe firme din suboirdinea MApN și aeronave autothtone au apărut în rapoartele ONU, referitozre la contrabandă, alături de vestitul traficant Viktor Bout. Dosare ca Țigareta II sau 628/D/P/2005 “Armamentul” sunt și acum secretizate datorită gravității faptelor pe care demnitarii români și serviciile secrete le-au comis. Deși crima organizată la nivel de stat de la noi a căpătat amploare internațională (vezi legătura Viktor Bout – Shimon Naor – Omar Hayssam), dosarele și făptașii sunt bine ferecați în seifurile Parchetului General și la Președinție. Acesta este unul dintre motivele pentru care Băsescu ține cu dinții de scaunul de la Cotroceni și pentru care și-a subordonat serviciile secrete și justiția. Nu trebuie să iasă la suprafață contribuția statului la terorismul internațional. Una dintre instituțiile ieșite de sub controlul prezidențial, care îi poate dovedi pe infractori, este MApN. Dacă MIA Airlines (firmă implicată în recentul scandal al zborului prezidențial la Riad) a executat un zbor cargo, ministrul Apărării are posibilitatea de a verifica tipul de acord de survol acordat. Și-l poate face public. De la directorul Romatsa, securistul Aleodor Frâncu nu așteptăm nimic bun în acest sens. Pentru a lămuri într-o oarecare măsură procedurile și mai ales, pentru a ușura identificarea responsabililor pentru operațiunile “speciale aeriene”, vă prezentăm câteva reguli care stau la baza zborurilor civile și militare pe teritoriul României.
Orice avion autorizat să survoleze spațiul aerian național, să decoleze sau să aterizeze pe aeroporturile din România (inclusiv pe Aeroportul Internațional București Otopeni), primește și un număr de programare militară de la MApN. Acest număr este format din 4 cifre. În logica numărului de programare militară, se ține cont de urmatoarele reguli:
1. Ultima cifră a programării militare este pară în zilele calendaristice pare și impară în zilele calendaristice impare.
2. Cursele comerciale regulate sau ocazionale, de pasageri sau de marfă, inclusiv transport avion (fără încărcătură comercială la bord), efectuate de aeronave civile înmatriculate în România, primesc numere de programare militară cuprinse între 1001 și 1999.
3. Cursele comerciale regulate sau ocazionale, de pasageri sau de marfă, inclusiv transport avion (fără încărcătură comercială la bord), efectuate de aeronave civile înmatriculate în alte state, primesc numere de programare militară cuprinse între 2001 și 3999.
4. Zborurile executate după regulile aviației civile de aeronave aparținând Forțelor Aeriene Române, primesc numere de programare militară cuprinse între 4001 și 4999.
5. Zborurile executate după regulile aviației civile de aeronave aparținând altor Forțe Aeriene, primesc numere de programare militară cuprinse între 5001 și 5999.
6. Zborurile definite drept transport special personalități, primesc numere de programare militară cuprinse între 7001 și 7999. Astfel, avionul prezidențial ceh (indicativ RRR 1970) decolează de la Otopeni (LROP), aterizează la Kbely-Praga (LKKB) și are număr de programare: 7478.
7. Zborurile definite drept transport special marfă, deci numai dacă transporta arme, primesc numere de programare militară cuprinse între 8001 și 8999. Avionul IL-76 înmatriculat în Ucraina (UR 78756), operat de compania Acvila Air (cod RRM 502) decolat de la Otopeni (LROP) cu destinația Ostend-Belgia (EBOS) are număr de programare militar: 8226. Același avion decolat tot în cursa Acvila Air de la Atena (LGAT) pentru Otopeni (LROP) are numărul de programare militar: 8224. Avionului implicat în scandalul Țigareta II, MApN i-a alocat la dus și la întors următoarele numere de programare militară: 8964 și 8929. Firma implicată – Air Sofia. La începutul anului 1997, presa internațională a difuzat o informație semnată de jurnalista australiană Mary-Louise O’Callahan, conform căreia avioane australiene de luptă interceptaseră o aeronavă AN-124, operată de compania bulgară Air Sofia, care survola apele teritoriale ale Australiei, având ca aeroport de destinație Jackson din Port Moresby, capitala statului Papua Noua Guinee, țară supusa embargoului ONU. Se făcea referire la un cargo manifest, datat 24 februarie 1997, care demonstra livrarea unei încărcături de aproape 100 tone, reprezentând arme și muniții, destinate mercenarilor Sandline International sub comanda colonelului (r.) SAS Tim Spicer, veteran din perioada 1993-1995 în instruirea în luptă de gherilă și în înarmarea formațiunilor UNITA din Angola.
http://i230.photobucket.com/albums/ee82/vasilescu_album/programare%20militara/3Knr_progr_mil3.jpg
Protocoale și acorduri speciale
Pentru a acorda prioritate maximă aeronavelor speciale și a le excepta de la orice tip de control ( vamă, poliție, etc ) a apărut un protocol privind procedurile de tratare a zborurilor speciale, încheiat între statul major MApN și AACR ( Autoritatea Civilă Aeriană Română ).
http://i230.photobucket.com/albums/ee82/vasilescu_album/cioroiani/prioritati1.jpg
http://i230.photobucket.com/albums/ee82/vasilescu_album/cioroiani/prioritati3.jpg
http://i230.photobucket.com/albums/ee82/vasilescu_album/cioroiani/prioritati5.jpg
Potrivit art. 8 și art. 25 din Regimul de zbor în spațiul aerian al României ( HCM 793/04.07.1974 ), numai MApN autorizează zboruri ale aeronavelor străine care transportă arme și această autorizare necesită în prealabil o aprobare din partea Președinției României, dată cu 10 zile înainte de data executarii zborului.
http://i230.photobucket.com/albums/ee82/vasilescu_album/cioroiani/regimulzbor1.jpg
http://i230.photobucket.com/albums/ee82/vasilescu_album/cioroiani/regimulzbor2.jpg
http://i230.photobucket.com/albums/ee82/vasilescu_album/cioroiani/regimulzbor3.jpg
Documentul LE 4/50 -94/1 al secretariatului OACI ( Organizația Aviației Civile Internaționale ) reglementează statutul aeronavei de stat, atunci când e vorba de un avion comercial obișnuit, închiriat pentru a executa un zbor special, separat de restul aeronavele civile.
http://i230.photobucket.com/albums/ee82/vasilescu_album/cioroiani/le-4_501.jpg
http://i230.photobucket.com/albums/ee82/vasilescu_album/cioroiani/le-4_502.jpg
http://i230.photobucket.com/albums/ee82/vasilescu_album/cioroiani/le-4_507.jpg
Iată un exemplu de acord de survol al MApN pentru traficul cu arme, făcut de statul român, pe față. Destinatar Azerbaidjan ( cursa UZB 3509/3510 din 21.02.1998 ). SIPRI ( Stockholm International Peace Research Institute ) și Aranjamentul de la Wassenaar nu au fost niciodată notificate de vreun export de arme românesc în această țară, iar în înzestrarea armatei nu exista armament de proveniență românească. ( vezi : http://ohanesian.wordpress.com/2012/09/06/rechizitoriul-lui-valentin-vasilescu-la-uniunea-europeana/ ).
Aleodor Frâncu poate face lumină în cazul “Riad”
Codul aerian al României definește zborul de control de dinaintea zborului special ( cel în cauză, spre Riad ), drept unul de aviație generală, în folosul companiei, deci nu are caracter special și în acest caz, aeronava nu este de stat. Directorul Romatsa ( compania ministerului Transporturilor responsabilă de controlul și dirijarea traficului aerian ), Aleodor Frâncu ( securist cu acte în regulă, fost secretar de stat pentru aviație în vremea când Traian Băsescu era ministru al Transporturilor ) poate face verificările cuvenite în acest caz. Frâncu poate pune la dispoziția opiniei publice, banda progresivă a organelor de trafic aerian referitoare la acest zbor, lămurind astfel dacă zborul a fost special sau aviație generală și dacă a fost cargo sau de pasageri. Asta nu este o garanție că o va face.
http://i230.photobucket.com/albums/ee82/vasilescu_album/cioroiani/codaerian.jpg
http://i230.photobucket.com/albums/ee82/vasilescu_album/cioroianu2/acord1.jpg
http://i230.photobucket.com/albums/ee82/vasilescu_album/cioroianu2/acord2.jpg